I fagteksten skal elevene gjøre rede for én type kriminalitet i Norge og drøfte ulike tiltak for å forebygge denne typen kriminalitet. Skriveprosessen deles inn i ulike faser.
Fra tenkeskriving til fagtekst
Ifølge læreplanen i samfunnsfag skal elevene blant annet kunne «uttrykkje, grunngje og argumentere for standpunkt, og formidle og dele kunnskap skriftleg». I tillegg skal elevene «formulere problemstillingar og strukturere drøftande tekst med bruk av kjeldetilvisingar». De skal «oppøve kritisk og variert kjeldebruk». Elevene skal også lære å «vurdere og gjennomarbeide eigne tekstar».
Når elevene skal lære å skrive på samfunnsfagets premisser, er det viktig at læreren er bevisst på hva læreplanen sier om skriving i faget og hva som kjennetegner fagspesifikk skriving i samfunnsfag.
Se videoforedrag om skriving i samfunnsfag.
Undervisningsopplegget
- Skriveoppgaven
- Vurderingsskjema
- Fagbegrep
- Skriveramme
- Sjekkliste
- Modelltekst
- Oppgaver til modellteksten
- Elevenes læringslogger
Denne ressursen er utarbeidet av Linn Maria Magerøy-Grande ved Charlottenlund VGS.