Skriverammer er støttestrukturer som synliggjør for elevene hvordan den ferdige teksten kan se ut. Skriverammene strukturerer innholdet i teksten og kan i tillegg gi hjelp i form av setningsstartere, bindeord og setningsmønstre. Læreren bør modellere og veilede i bruk av skriverammer. Det innebærer å diskutere formål og nytte av rammene med elevene før de selv bruker dem som støtte i egen skriving. Det er viktig å kommunisere til elevene at skriverammene er fleksible verktøy som kan brukes for å planlegge og strukturere egen tekst. Målet er at elevene på sikt skal klare seg uten denne formen for støtte.
Noen av skriverammene for fagtekster er bearbeidet fra engelsk fra ressursen Writing frames (Wray and Lewis). Noen skjønnlitterære skriverammer er hentet og bearbeidet fra Free Literacy Writing Ressources (primarytext.co.uk) Flere av skriverammene finner du også på samisk, og til bruk med interaktive tavler.
Skriverammer fagtekst
Skriverammer skjønnlitterær skriving
I eksempelet under kan du se hvordan en skriveramme hjelper eleven å strukturere argumentasjonen sin, og hvordan skriverammen danner utgangspunkt for den endelige teksten.
Ordbank
Bokmål | Nynorsk |
Ordbank – skjønnlitterær | Ordbank – skjønnlitterær |
Ordbank – ord og setninger |