Rådebank

Tematikken i den nye NRK-serien Rådebank danner et godt utgangspunkt for å skrive norskfaglige tekster knyttet til det tverrfaglige temaet «Folkehelse og livsmestring».

Rånermiljøet i Bø danner bakteppet i dramaserien «Rådebank». Rådebank er de symptomatisk tikkende bankelydene fra en ustabil motor. 

Dunk, dunk, dunk

– som et hjerte.


I serien møter vi en gjeng ungdommer som holder sammen i tykt og tynt. Synsvinkelen ligger hos bilmekaniker Glenn-Tore, også kalt GT. Glenn-Tore lever et bekymringsfritt liv, helt til han en dag blir dumpa. Bruddet blir starten på GTs emosjonelle dobbeltliv. Serien setter søkelyset på en hardhudet machokultur, men rånerne i «Rådebank» viser seg å ha hjertet på rett plass. 

Det tverrfaglige temaet Folkehelse og livsmestring i norskfaget handler om «å utvikle elevenes evne til å uttrykke seg skriftlig og muntlig. Dette gir elevene grunnlag for å kunne gi uttrykk for egne følelser, tanker og erfaringer, noe som er viktig for å håndtere relasjoner og delta i et sosialt fellesskap. Lesing av skjønnlitteratur og sakprosa kan både bekrefte og utfordre elevenes selvbilde og dermed bidra til deres identitetsutvikling og livsmestring" (LK20).

Flere litteraturvitere framhever at å lese litteratur er identitetsutviklende og en øvelse i empati. Martha Nussbaum (1995) beskriver hvordan vi gjennom å lese litteratur danner forestillinger som kan gi et vindu inn til andres perspektiv og forståelse. I et intervju i Politiken (2013) hevder hun at et demokrati er avhengig av borgere som evner å forestille seg hvordan andre har det.

Skriveoppgavene vi har utarbeidet til «Rådebank» ivaretar perspektivene fra beskrivelsen av det tverrfaglige temaet «Folkehelse og livsmestring». For noen elever vil rånermiljøet, slik det er beskrevet i TV-serien, være noe de kjenner seg igjen i, mens det for andre elever vil være mer ukjent og slik utfordre eget selvbilde og gi innsikt i andres perspektiv. Serien behandler uansett tematikker som vennskap, forelskelse og kjærlighetssorg som vil være gjenkjennelige for ungdommer uavhengig av hvilken ungdomskultur de er en del av.

Eksempler på skriveoppgaver knyttet til serien «Rådebank»

  1. Hvordan vil du beskrive en «råner» og hva betyr rådebank? Skriv en kort tekst.
     
  2. Skriv en tekst om hvordan rånermiljøet i filmen beskrives. (Vennskap, jenter og gutter, alkohol, verdier, språk). Hva ser du på som positivt ved miljøet som beskrives? Hva ser du på som negativt ved miljøet som beskrives?
     
  3. I filmen får du høre mange ord og uttrykk som er karakteristisk for rånermiljøet. For eksempel «å ture» eller å «svi av et dekk». Kan du finne andre ord og uttrykk og forklare hva de betyr? Skriv en tekst der du beskriver språket som er karakteristisk for rånermiljøet. Sammenlikn deretter språket i rånermiljøet med ditt eget «ungdomsspråk». Hvilke ord og uttrykk har du i ditt ungdomsspråk som skiller seg fra for eksempel foreldregenerasjonen eller besteforeldregenerasjonens språk?
     
  4. Velg en av hovedpersonene i filmen (Glenn-Tore, Ina, Hege, Anders, Kim eller Malene), og skriv en personkarakteristikk. Utvikler personen seg i løpet av serien? Begrunn med eksempler. 
     
  5. Velg deg en episode eller en scene i en episode. Ta synsvinkelen til en av personen som er med i episoden/scenen, og skriv ei side i dagboka di om det som skjedde. Start teksten din med «Kjære dagbok». 
     
  6. Glenn-Tore har kjærlighetssorg. Skriv en tekst der du beskriver hvordan det påvirker han. Gi eksempler som underbygger det du skriver.
     
  7. Hva ville du sagt til GT eller en venn som har alvorlig kjærlighetssorg? Skriv svaret ditt som en lang melding som sendes via SMS eller Snap. 
     
  8. I episode syv ser vi at ordføreren vil forby råning i Bø sentrum. Skriv et leserinnlegg til lokalavisa i Bø, der du argumenterer mot ordføreren som vil forby råning i sentrum. Underskriv innlegget med GT.
     
  9. Ordet «Rådebank» viser til en ulyd i motoren. Tar man ikke raskt hånd om rådebank i motoren så blir det dyrt. Hva kan skje dersom vi ikke snakker om følelser? Skriv en tekst der du tydeliggjør sammenhengen mellom rådebank og følelser.
     
  10. Mot slutten av serien ser vi at vennene og arbeidsgiveren spiller en sentral rolle i livet til Glenn-Tore. Skriv en tekst der du beskriver hvilken betydning vennene og arbeidsgiveren har, og underbygg det du skriver med eksempler fra serien. 
     
  11. Skriv en anmeldelse av serien. 
    • Hva vil du si at denne serien handler om?
    • Hvem vil du si at denne serien passer for?
    • Hva kan serien lære oss? 
    • Likte du serien eller likte du den ikke?
    • Du kan bruke Filmfront sin anmeldelse av «Rådebank» som modelltekst.

Under kan du laste ned skriveoppgavene på nynorsk.

 

«Glenn-Tore er råneren gutta ser opp til og damene vil ha. Men alt han vil, er å få eksen sin tilbake. Rå og ekte dramaserie om rånere fra Bø».

(NRK TV) 


Fakta

  • Dramaserie på NRK
  • 8 episoder
  • 12 års-aldersgrense

Referanser

Nussbaum, M. C. (1995). Poetic justice: The Literary Imagination and Public Life. Boston:
Beacon Press.
Politiken.dk. (2013). Verdenskendt filosof: Kære europæere, I smadrer jo de værdier, jeres
kontinent står på
.
 


Tusen takk til lærer Lene Wilberg ved Hvam videregående skole for ideer til fine skriveoppgaver!


Her kan du laste ned oppgåvene på nynorsk:

Klikk for å laste ned
Til toppen