Påskekrim for de yngste

Krim og spenning hører våren til. Her er et opplegg som kan gjennomføres med de minste skolebarna.

Å lese og skrive går hånd i hånd, og da elevene på andre trinn gjennomførte dette opplegget viste elevene både leseglede og skriveglede.

Det hele startet med at boken Purriot og den forsvunne bronsehesten ble introdusert for elevene, og så snakket vi om sjangeren krim. Vi jobbet med begreper i felleskap og elevene fikk deretter skrive ned forklaringer i et tokolonnenotat. Deretter tok vi for oss ord som detektiv, mistenkt, bevis, etterforskning, spor og oppklaring. Læreren definerte begrepene på tavla først, og deretter skulle elevene skrive ned begrepenen og forklaringene i tokolonnenotatet sitt. Noen valgte å skrive av fra tavlen og andre skrev forklaringer med egne ord.

Neste time startet med at vi leste videre i boken. Men plutselig ble vi ble avbrutt av at en «ekte detektiv» kom inn i klasserommet. Elevene fikk høre om et mysterium som hadde skjedd, og de måtte gå ut i skolegården for å lete etter spor. Sporene skulle ikke røres men noteres ned i en notisbok. Et par mistenkelige personer dukket også opp i skolegården. 
 

    
(Klikk på bildene for å se større versjoner)

 

Etter at arbeidet på «åstedet» var unnagjort gikk vi inn for se på hvilke spor elevene hadde funnet. I tillegg diskuterete vi hvem de to mystiske personene kunne være. Vi fant ut at vi måtte skrive en etterlysning av de to slik at vi eventuelt kunne sjekke dem ut av saken.

   
Vi leste videre i boken hver dag, og før vi kom frem til siste kapittel stoppet vi opp for å finne ut hvem tyven kunne være. Elevene fikk komme med forslag, og begrunne hvorfor de mistenkte akkurat den personen. Etterpå skulle de skrive en «rapport» der de tegnet den mistenkte, beskrev hvordan han/hun så ut, samt skrev ned hvorfor de mistenkte vedkommende.

 

 

Etter at boken var ferdiglest gikk vi tilbake i boken og så etter spor og hint i både tekst og bilder.

​Dette undervisningsopplegget er hentet fra lesesenteret.no

Arbeidsark

Til toppen