Bok om Oppdagende skriving

Boken «Oppdagende skriving – en vei inn i lesingen», av K. Korsgaard, M. Vitger og S. Hannibal, er et resultat av et prosjekt ved Nationalt Videncenter for Læsning.

I tre år fulgte de tre klasser på Sørholmskole i Danmark. Utgangspunktet for Sørholmsprosjektet er at barnehagebarn kan ytre seg gjennom skrift og bilde før de har lært bokstavene og knekt den alfabetiske koden. Målet er at barna skal oppdage skriftens lydprinsipp ved selv å eksperimentere gjennom å skrive. Ved å respektere at selv den mest skriblende skrift har et budskap som kan leses, bekrefter man for barnet at skriving er et kommunikativt redskap. Når barnet er ferdig med å skrive, oversetter barnet teksten for den voksne som skriver teksten tydelig og om mulig rett under barnets tekst.

Boka er oversatt av K. M. Thorbjørnsen og bearbeidet for norske forhold av S. Matre og I. H. Myran ved Skrivesenteret og Randi Solheim ved HiST.

Denne tilnærmingen til skriving kan også brukes inn mot andre typer tekster som f.eks. lister og beskjeder. Mer informasjon om den norske oversettelsen og om prosjektet på dansk.

https://www.cappelendammundervisning.no/undervisning/product-detail.action?id=157598
Til toppen