Oppgavetekst:
Planlegg, skap og publiser en instruksjonsvideo på YouTube om hvordan en skal bruke skyvelæret.
Jobb i par. Videoen skal være en digital historie. Formålet med presentasjonen er at en YouTube-bruker skal kunne se videoen og lære å bruke skyvelæret basert på instruksjoner og bilder. Derfor må hvert skritt i prosessen være så tydelig at selv en som aldri har rørt en skiftenøkkel skal få det til.
I tillegg skal dere levere manuset til denne videoen i form av tekst og tilhørende bilder til lærer. Formålet med manus er å skape god struktur i den ferdige videoen og gi lærer mulighet til å veilede tidlig i prosessen mens det enda er lett å gjøre forandringer.
Elementer som bør være med:
- Stillbilder av de ulike stegene i målingsprosessen.
- En fortellerstemme som forklarer og kommenterer:
- Framgangsmåte
- De ulike bruksområdene og bruksmåtene for skyvelæren.
- Presist språk med riktige faguttrykk på verktøydeler og teknikker.
- Dersom oppgaven utvides til andre verktøy eller prosesser kan også følgende være naturlig: Arbeidsteknikker/-stillinger, vedlikehold, sikkerhet
Den digitale historien kan for eksempel lages i Photo Story 3, og bør være maksimalt tre minutter lang.
Huskeliste for læreren
En utfyllende gjennomgang av undervisningsopplegget og de ulike fasene finnes her.
Førskrivingsfase:
- Presenter modelltekster for manus og digital historie.
- Diskuter hensiktsmessig innhold og bruk av virkemidler
- Utarbeid vurderingskriterier i fellesskap
- Del elevene inn i pargrupper
- Be elevene planlegge hvor og når de skal ta bilder
Skrivefase:
- Introduser tenkeskriving og samskriving for elevene.
- La elevene tenkeskrive alene i to minutter om hvordan innledningen bør være.
- Del ut denne skriverammen og la elevene samskrive øverst til venstre på arket i to minutter om hva innledningen skal inneholde. Gi dem deretter to nye minutter til å se for seg og tegne inn i den øverste boksen til høyre et mulig bilde fra innledningen.
- Fortsett med ett minutt skriving, ett minutt tegning til filmens sju hovedbolker er fylt inn og elevene har ei skisse til dreiebok som dette.
- La elevene få tid til å lage førsteutkast til manus og ta bilder.
Revisjonsfase:
- Snakk med elevene om at det er strukturen som skal revideres nå, ikke småfeil.
- La elevene vurdere seg selv på bakgrunn av gitte kriterier. Se «Revisjonsfasen» her for eksempler. Lærer går inn i prosessen og gir støtte og veiledning.
- Først når manus er revidert, begynner arbeidet med å sette sammen bilder og kommentarer.
- Manus revideres underveis i prosessen når nye utfordringer melder seg.
Sluttføringsfase:
- Elevene går over layout og rettskriving i manus og retter opp småfeil og gjør mindre justeringer i videoen.
- Manus leveres inn, video publiseres på YouTube. Gjerne på en egen bruker for faget.
- Sluttføringen feires, for eksempel med felles fremvisning av videoene.
Vurdering:
- Lærer vurderer produktet på bakgrunn av vurderingskriteriene, med eller uten karakter.
Materiale som hører til dette undervisningsopplegget:
Youtube-eksempel på digital historie om skyvelæret